''Ayna bir ütopyadır; çünkü yeri olmayan yerdir. Aynada kendimi olmadığım bir yerde görürüm, yüzeyin ardından sanal olarak açılan gerçekdışı bir mekanda görürüm. Ordayımdır, olmadığım yerde. Kendi görünürlüğümü bana veren, olmadığım yerde kendime bakmamı sağlayan bir tür gölge: Ayna ütopyası.''
M. Foucault
Sinema anlatır mı? Gösterir mi?
İmge, ses ve sembollerin düzenini kateden bu olağanüstü sanat izleyici üzerindeki muazzam etkisini neye borçludur?
Arkhé Projesi, 19-26 Ağustos tarihleri arasında gözünü bir süreliğine metinlerden kaldırıp, en sevdiğimiz aynaya, Sinema perdesine yöneltiyor!
İlk imgeden sinopsise, sinopsisten kırmızı halıya giden bu uzun yol nerelerden geçiyor? Hangi adım, aşama ve dönemeçleri içeriyor?
Bu kampta bu tarz sorulara cevap arayan, sinemaya ve film yapım sürecine ilişkin teknik ve teorik meselelerin ele alındığı oturumlar düzenleyerek, ilk fikirden ekrana giden bu yol üzerine katılımcılarımızla birlikte düşünmeyi
amaçlıyoruz.
Şirince’nin tarihi ve doğal güzellikleri içinde, sektör içinden insanlar ve eğitmenlerimizle birlikte sorularımıza cevap bulabileceğimiz, bu büyülü ekrana aynı heyecanı duyan kişilerle beraber soru sormayı deneyimleyebileceğimiz bir hafta geçirmek isterseniz kampımıza davetlisiniz.
Kamplarımız hakkında gelişmelerden haberdar olmak ve erken kayıt indirimlerinden faydalanmak için mail listemize kayıt olabilirsiniz.
Bu kampta neler konuşacağız?
-
Sinemanın imge, ses ve semboller üzerinden izleyiciye olan etkisi nasıl bir gelişme gösteriyor?
-
Metinlerden sinema perdesine yönelen uzun yolculuğun basamakları nelerdir?
-
Sinema ve film yapımına dair tüm teknik süreçlerde hangi ekipmanlar hangi doğrultularda kullanılıyor?
Kimler Katılmalı?
-
Sinemaya ilgi duyanlar,
-
Profesyonel olarak sinema, yönetmenlik ve ilgili konularsa kariyer yapmak isteyenler,
-
Sinemanın teknik ve teorik yönlerini merak edenler,
-
Bir senaryonun film olma sürecine tanıklık etmek isteyenler.
EĞİTMENLER
Feyzi Erçin / Öğretim Görevlisi
Alfred Hitchcock filmlerinde müzik (“Vertigo”), sessizlik (“North by Northwest”), ses (“The Birds”) ve hepsinin ortak kullanımı (“Psycho”)
Alfred Hitchcock ve dönemin en önemli film müziği bestecilerinden Bernard Herrmann’ın başyapıtı “Vertigo” yazılmış en güzel operalardan birisi olarak nitelendirilir birçok film müziği eleştirmenlerince. Buna karşılık aynı besteci, “Kuşlar” filminde sadece ses süpervizyonunu yapmıştır ve filmde müzik yoktur. İki filmin arasındaki “Sapık” filmindeyse müzik ve sesler içiçe girmiştir. Tüm bu filmlerin yanına bir de “North by Northwest”in efsanevi uçakla saldırı sahnesindeki sessizliği eklersek Hitchcock başyapıtlarında, sadece sessizlik, ses ve müzik üzerinden nasıl bir dünya kurulduğunu görmüş oluruz. Bu seminerimizde sadece bu dört filmi tartışacağız.
Armağan Lale / Yapımcı
Sinema “Yapmak”: Yapımcıyla Yolculuk
Sinema “Yapmak”: Yapımcıyla Yolculuk
Yönetmeniyle andığımız, iyisini de kötüsünü de ona yüklediğimiz filmlerin yapım süreçleri nasıl gelişiyor? Senaristin kafasındaki bir kelimeyle ya da yönetmenin imgelemindeki ilk sahneyle başlayan süreçte çekirdek ekip kimlerden oluşuyor, neleri üstleniyor? Bir yapımcının günden güne büyüyen bir ekibi kurması, senaryo aşamasından prodüksiyona, post prodüksiyondan dağıtıma uzayıp giden yolda artistik ve ekonomik varlığını sürdürmesi ne anlama geliyor? Bu seminerde; teoride olması gerekenlerin muhakkak aksadığı, sorun çözmek için sorun üretmeyi de bilmeyi gerektiren film yapım sürecinin pratikte nasıl işlediğinin sohbetini edeceğiz.
Ayşim Türkmen/ Yönetmen
Cezmi Kara / Öğretim Görevlisi
Nicemsel Sinema
Her şey "sinema" demektir, sinema "her şey" demektir..
Neden algılayamayacağımız kadar büyük bir evren var?(gözlemlenebilir evrenin çapının, yaklaşık 28 milyar parsek-93 milyar ışık yılı olduğu hesaplanıyor) Ve neden, var olan bu kadar büyük bir evrenin oluşumuna neden olan mekanizma konusunda, her insan düşündeş (hemfikir) değil?
Neden her insan "öldükten sonra ne olacağı" konusunda düşündeş (hemfikir) değil?
Neden bazı insanlar "Tevafuk" derken, neden bazı insanlar "Tesadüf" diyor?
Neden insan inancı, "çoktanrılılıktan" "tektanrılılığa" evrildi?
Neden bazı insanlar "şempanzeler ve bonoboların ortak atasıyla aynı ortak atadan 6 milyon yıl önce ayrılan bir kolun insana evrildiğini" düşünürken, neden bazı insanlar "insanın topraktan, sonra da bir meniden" yaratıldığını düşünüyor?
"Canlı" ve "Gökcisimleri" dediğimiz şeylerin bu kadar karmaşık yapısının kendi kendine olması düşüncesi mi daha mantıklı, yoksa bu kadar karmaşık yapıların bir yaratıcı tarafından yaratılması düşüncesi mi daha mantıklı?
Ve tabii ki en önemlisi: "Gerçek nedir?"
Hasan Serin / Yönetmen
3 kısa 1 Yönetmen
Uzun metraja giden kısa filmlerin öyküsü. Yönetmen Hasan Serin bir hikaye ile başlayan ve sonrasında kısa filme dönüşen filmlerinin festivallere uzanan yolculuğunu bizimle paylaşacak. Yönetmen üç kısa filminin önce senaryolarını katılımcılarla okuyup hikayelerini konuşacak, ardından senaryosunu okuduğumuz kısa filmleri izleyerek senaryonun ekrana nasıl taşınabileceğini kendi tecrübeleri ile bize anlatacak.
MİNİ ATÖLYE
Berfin Alyeşil / Sanatçı
Akışkan Anlatılar: Belgesel teknikleriyle kurmaca oluşturma atölyesi
Arkhé Projesi - Şirince Köyü
Arkhé Projesi 2014 yılında Nesin Matematik Köyü’nde doğdu; yıllar içinde büyüyerek etkinlik yaptığı mekanlara sığamaz oldu ve 2019'da Matematik Köyü’nün hemen yanındaki bir zeytinliğe taşındı. Şimdi kendi arazimizde, şehrin gürültüsünden uzakta, çalışmak istediğimiz konulara odaklanabildiğimiz ve akademik özgürlüğün kısıtlanmadığı bağımsız bir mekanı kurduk; iyileştirmek ve güzelleştirmek için tüm gücümüzle çalışıyoruz. Doğa ile iç içe olan bu zeytinlikte, dersliklerinde uzman eğitmenlerin eşliğinde tartışabileceğimiz, Şirince'nin geleneksel mimarisi ve çevre ile uyumlu bir kampüs inşa ediyoruz.
ULAŞIM:
OTOBÜSLE: Bulunduğunuz yerden Selçuk’a giden otobüs firmaları olabilir. Yoksa ve otobüsle İzmir’e geliyorsanız, İzmir garajından Selçuk’a minibüsler kalkıyor. Havalimanına da yakın olan Gaziemir’den kalkan/geçen Selçuk minibüsleri de var.
UÇAKLA: İzmir Adnan Menderes Havalimanı'na indikten sonra İZBAN veya HAVAŞ ile Selçuk'a varabilirsiniz. HAVAŞ'ın kalkış saatleri ve ücretleri için buraya tıklayın. (Selçuk'a giden HAVAŞ için Kuşadası otobüsüne binmeniz gerekiyor.)
TRENLE: Havaalanından veya İzmir'in diğer birçok bölgesinden Selçuk’a İZBAN ile de ulaşabilirsiniz. Tepeköy aktarma istasyonunda inip yine indiğiniz yerden kalkan Selçuk trenlerine aktarma yapmanız gerekecek. Sefer saatleri için buraya tıklayın. (Arama yaparken bineceğiniz istasyondan - Tepeköy seferlerine bakıp sonra Tepeköy - Selçuk seferine bakın.)
ÖZEL ARAÇLA: İzmir’e geldikten sonra İzmir-Aydın otoyoluna girerseniz yaklaşık 50 km sonra Torbalı gişelerine ulaşacaksınız. Buradan da yaklaşık 20 km sonra Selçuk gişelerine ulaşacaksınız. Selçuk’un girişindeki ilk kırmızı ışıklardan sola dönerseniz Şirince yoluna girmiş olacaksınız. (Şirince tabelasını da göreceksiniz.)
ŞİRİNCE'YE ULAŞIM: Selçuk’tan Şirince’ye ilk minibüs 7:00'de. Akşam 20.00'a kadar her 20 dakikada bir minibüs var. Selçuk’tan Şirince’ye taksiyle ulaşımın ücreti yaklaşık 150 lira. Şirince ile Arkhe arası 800 metre. Yol boyunca tabelalar var. Valizinizi yolun girişindeki Yorgo Restoran’a bırakırsanız 10 dakika yürüyerek Arkhe'ye varabilirsiniz. Biz valizinizi diğer katılımcılarınkiyle birlikte birkaç saat içinde Arkhe'ye getirmiş oluruz.